Türkiye otomotiv pazarında dikkat çekici bir mali tablo ortaya çıktı. Haziran ayında satışlardaki sınırlı artışa rağmen, Hazine’nin kasasına giren vergi miktarındaki orantısız yükseliş, vergi yükünün ne denli arttığını kanıtlıyor. Elektrikli araçların popülerleşmesi ve düşük ÖTV avantajı bile genel vergi gelirlerindeki bu tırmanışı durduramadı.
Araç Başına ÖTV 500 Bin TL’yi Geçti
Yılın ilk yarısına ait veriler, bu mali makasın daha da açıldığını gösteriyor. İşte 2025’in ilk 6 ayına ait çarpıcı rakamlar:
- Pazar Büyümesi: %4,69
- ÖTV Geliri Artışı: %40,02
- Toplam ÖTV Tahsilatı: 315,3 Milyar TL
En dikkat çekici veri ise satılan araç başına devletin kasasına giren ortalama ÖTV tutarındaki artış oldu. Geçen yılın aynı döneminde araç başına 374.730 TL olan ortalama ÖTV geliri, bu yıl 501.204 TL‘ye fırladı. Bu, satılan araç sayısı sadece %4,69 artarken, araç başına ödenen verginin bir yılda yaklaşık %34 arttığı anlamına geliyor.
Devletin 2025 yılı bütçesinde öngördüğü 799 milyar TL’lik toplam ÖTV hedefinin yaklaşık %40’ı, yılın daha ilk yarısı dolmadan tahsil edilmiş durumda. Geçen yıl aynı dönemde bu oran %45 seviyesindeydi ve yıl sonunda hedefin aşıldığı görülmüştü. Mevcut gidişat, Hazine’nin bu yıl da hedefine rahatlıkla ulaşacağını, hatta onu aşabileceğini gösteriyor.
Kısacası, otomotiv sektöründe elektrikli dönüşüm rüzgarı eserken ve pazar yavaş da olsa büyürken, bu tablodan en kârlı çıkan taraf Hazine oluyor. Araç fiyatlarındaki artış devam ettikçe, ÖTV oranları değişmese bile matrah (vergisiz fiyat) yükseldiği için devletin geliri katlanarak artmaya devam ediyor.